کد خبر 319747
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۲

در شرایطی که شاهد رشد ورزش های بومی در جهان مدرن هستیم، چرا ورزش باستانی هنوز نتوانسته به توفیقی بین المللی برسد.

جهانی شدن ورزش باستانی در بن بست
گروه ورزشی مشرق - "ورزش باستانی"، "زورخانه" و ...، هر چه نامش را بگذاریم، ورزشی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دارد. اگرچه ورزش هایی مانند چوگان نیز وجود دارد که ریشه در این سرزمین دارند؛ اما تردیدی نیست که هیچ یک مانند زورخانه، برآمده از سنت ها و عادات این مردم نیست. همین نیز موجب شده تا با گذشت قرن ها، همچنان زنده باشد؛ اما در سال های اخیر شاهد افول آن در عرصه های داخلی و بین المللی بوده ایم. چرا؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انتظار می رفت رویکرد به این ورزش که دارای مبانی فرهنگی و اخلاقی است، دچار تحول شده و بیش از پیش مورد توجه باشد. در این راستا، فدراسیون ملی زورخانه ای ایجاد شد. یک تشکیلات نیز به نام "فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای" نیز به وجود آمد تا این ورزش که دارای ویژگی های خاصی است، راه جهانی شدن را بپیماید؛ اما در واقعیت اتفاقات دیگری روی داد که موجب شده تا این ورزش دچار رخوت و بن بست خاصی شود. البته، با تغییرات در فدراسیون ملی و حضور فرهاد طلوع کیان به عنوان رئیس، تحولی بزرگ در حال روی دادن است؛ اما مشکل بین المللی شدن حل خواهد شد؟ ریشه این وضعیت نامطلوب در چیست؟

* تشکیلاتی بدون نظارت و رها شده
مروری بر ساختار و عملکرد فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای نشان می دهد این تشکیلات فاقد شفافیت چندانی است. با وجود آن که سال ها از راه اندازی آن می گذرد؛ هنوز مشخص نیست جایگاه بین المللی ان چیست. این مجموعه در شورای المپیک آسیا، کمیته بین المللی المپیک و ... جایگاهی نداشته و تا کنون نیز نتوانسته در این راستا اقدام موثری داشته باشد. در حقیقت، این فدراسیون بیشتر یک نهاد خصوصی است که در مجامع و نهادهای بین المللی تعریف خاصی برایش وجود ندارد. همین نیز موجب شده تا ورزش باستانی نتواند به خارج از مرزها راه یابد چرا که تعریف مشخصی از نهاد مروج آن وجود ندارد.

جهانی شدن ورزش باستانی در بن بست
در کنار ابهامات بین المللی که در این باره وجود دارد، عملکرد این مجموعه که در خیابان جردن قرار گرفته، مشخص نیست. در حقیقت، ساختار این فدراسیون فاقد استانداردهای معمول است و بیشتر به محلی برای تجمیع اشخاص بازنشسته تبدیل شده است. همین عدم شفافیت نیز موجب شده تا به یک باره عزل و نصب های عجیبی در آن صورت بگیرد. البته، نبود نظارت بر این مجموعه نیز از دیگر مسائل حائز اهمیت است. هنوز مشخص نیست هزینه کردها، سفرها و ماموریت ها و ...، بر چه اساسی صورت گرفته و پاسخگویی در آن به چه شکل است.

در حقیقت، فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای، در ساختار و ماهیت دارای ابهام و فاقد شفافیت است که همین نیز موجب شده نتواند موجب توسعه این ورزش سنتی و فرهنگی شود و به حیات خلوتی برای بازنشسته ها و سیاسیون فاقد منصب تبدیل شود.

* چه بر سر باستانی می آید؟
با وجود تاکید مقامات ارشد نظام بر لزوم گسترش ورزش باستانی، در عمل شاهدیم که این اتفاق در خارج مرزها روی نداده است. به نظر می رسد ساختار کنونی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای نتواند جوابگوی چنین مطالبه ای باشد. مروری بر سال های اخیر نشان می دهد این مجموعه فاقد کارآمدی بوده و دچار ایستایی شده است. همین نیز منجر به کشاکش و درگیری های با فدراسیون ملی ورزش های زورخانه ای هم شده است. در واقع نه تنها این مجموعه نتوانسته رسالت بین المللی خود را اجرا ند که در امور داخلی نیز موجب مشکلات فراوانی شده است.

جهانی شدن ورزش باستانی در بن بست
البته، با حضور طلوع کیان در فدراسیون ملی شاهد یک تحول اساسی در سطح کشور هستیم. این تجربه نشان می دهد برای حرکت دوباره و احیای زورخانه ای نیازمند مدیران جوان، پرانگیزه و کارآمد هستیم تا بتوانند این ورزش ملی و بومی را به جایگاه شایسته برسانند؛ اتفاقی که تا کنون ساکنان ساختمان خیابان جردن نتوانسته اند در راستای آن اقدامی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام مشرق خسته نباشيد تازه يه كم دقت كنيد متوجه ميشيد كه اساتيد اينجا درفكره رسيدن به وزارت ورزش هستن!
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    دور هم يه سفره باز كردن هر ماه سفر و... انواع و أقسام جلسه هايه هماهنگي برايه چيدن كأبينه جديد وزارت ورزش تازه از ساختمان كتابخانه ملي كنترل از راه دور ميشه!! افرين به مشرق كه جرات افشاگري داره
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    یه چی تو مایه های خانه از پای بست ویران است
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    آقا برو امار سفرهای خارجی، حق مشاوره ها و ... اینجا رو بگیر. هر چه شکست خوردس، ریختن اونجا دور همی
  • بهمن ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    واقعا چرا به این موضوع توجه نشده؟ حیفه واقعا. دنیا به این ورزش ها نیاز داره. امیدوارم آدم های شایسته بتونند مناصب رو بگیرند و این هدف محقق بشه
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    حالا واقعا يكي دلش ميسوزه كه اونجا چه خبره؟!؟ بيش از دو ميليارد از مجلس بودجه گرفتن كه چيكار كنن هرروز نهار. جلسه. سفر. ...
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    يه سوال؟ مشرق بپرسيد از موسسه فردوسي چه خبر
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    چه ميكنه فرهنگ و تظاهر
  • علیزاد ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    دوران پهلوانی به پایان رسید. آخرین پهلوان در آمریکا درگذشت. خدا رحمت کند پهلوان جعفری را تا بود زورخانه مهم بود او که رفت فوتبال مهم شد.
  • مرشد علي ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    در جواب آقاي عليزاده: در عوض دست بوسان شعبون،مدتي فدراسيون ملي رو گرفتن ولي كاري از پيش نبردن... از كي تا حالا شعبون بي مخ شده پهلوون...!!!
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    ورزش باستانی یا زورخانه ای اساس اش بر فرهنگ دینی علوی استوار است و ورود به گود با نام خدا و اقتدا به مولای متقیان و صلوات بر پیامبر و خاندان پاکش صورت می گیرد، حال چگونه تقدس و حرمت آن با ورود افراد غیر معتقد حفظ می شود.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    همه چيز به هم مياد افرين خسته نباشيد يه نقاب زدن به اسم زورخانه و پهلواني و... دوتا هموطن در ايران نميتونن همديگرو تحمل كنن چرا؟ چون جنگ جنگه پوله همين همه سركاريم بين المل چيكار كرده تا حالا؟ واقعا از اقاي مهرعليزاده اين رفتار و تناقض بعيده متاسفيم مهندس با فرهنگ
  • علیرض ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    دمت گرم مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس